loading...
زندگی شیعی
پست ثابت

            ... این زندگی شیعی است ...

حدیث موضوعی

mhzaker63 بازدید : 20 شنبه 10 اسفند 1392 نظرات (0)

تدبير براى رفع مشكل مؤمن
روزى امام هادى عليه السلام برای کار مهمی از سامرا به روستایی در آن حوالی رفتند.

مردی از بادیه نشینان عرب در طلب آن حضرت به  سامرا آمد.

به او گفتند: حضرت به فلان روستا تشریف برده اند. به دنبال حضرت خودرا به آن روستا رساند .

وقتی خدمت آن حضرت شرفیاب شد، امام از او پرسيدند : حاجتت چیست؟

گفت : مردى از عربهاى كوفه و از متمسكين بـه ولایت جـدت حـضرت اميرالمؤ منين عليه السلام هستم. دین و قرضی سنگین به گردن دارم که جز شما کسی نمی تواند آن را برطرف کند،

 حضرت فرمود: خوش باش وشـاد بـاش . پس آن مرد را فرود آورد.

 وقت صبح حضرت به آن مرد فرمود: از تو درخواستی دارم و تورا به خدا كه خلاف حاجت من ننمايى ،

 اعرابى گفت : مخالفت نمى كنم .

 آنگاه حضرت روی برگه ای با خط خود نوشتند و اعتراف نمودند ؛ بر آن حضرت است كه به آن مرد مالى رابدهند و مقدارش را که بیش از دین او بود تعیین کردند .

آنگاه به او فرمودند:  بگير اين دست خط را ،  زمانی كه رسـيـديم به سامرا بيا نزد من ؛زمانی بیا که نزد من جماعتى از مردم باشند و مطالبه كـن ايـن وجه را از من و درشتى كن بر من در مطالبه وتورا به خدا كه خلاف اين نكنى .

آن عرب گفت : چنين كنم و دست خط را گرفت. ...

 

 

برای خواندن ادامه متن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

... وقتى كه حضرت به سامرا رسيد و حاضر شـدنـد نزد آن حضرت جماعت بسيارى از اصحاب خليفه و غير ايشان ، آن مرد آمد وآن خط را بيرون آورد ومطالبه كرد و به همان نحو كه حضرت اورا توصیه فرموده بود رفتار كرد.

حـضـرت بـه نـرمـى و مـلايـمت با او صحبت كرده و عذر خواهى نمودند و وعده داند كه وفا خواهم كرد و تو را خوشنود خواهم ساخت .

اين خبر به متوكل رسيد . امر كرد كه سى هزار درهم به سوى آن حضرت حمل كنند چون آن پولها به آن حضرت رسيد گذاشت تا آن مرد آمد، فرمود: اين مـالهـا را بـگـيـر وديـن خـود را ادا كـن و مـابـقـى آن را خـرج اهـل وعـيـال خـود كـن ومـا را مـعـذور دار.

اعـرابـى گـفـت : يـابـن رسـول اللّه ! بـه خـدا سـوگـنـد كـه آرزوى مـن در كـمـتـراز ثـلث ايـن مـال بـود ولكـن  اَللّهُ اَعـْلَمُ حـَيـْثُ يـَجـْعـَلُ رِسـالَتـَهُ خداوند بهتر میداند رسالتش را کجا (و در کدام خاندان ) قرار دهد.

منتهی الآمال

 

بحارالانوار ج:50 ص:175

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 86
  • کل نظرات : 21
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 22
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 105
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 253
  • بازدید ماه : 567
  • بازدید سال : 2,532
  • بازدید کلی : 10,232